Inskolning

Sedan i tisdags så har det varit inskolning på schemat. Detta innebär att jag och mamma har cyklat till dagis och busat med andra barn och lekt med alla tusen leksaker som dom har där. Sjukt roligt. Sedan har jag ju varit på både mammas och pappas jobb, inte så många bildbevis, men jag har ätit äpple på mammas jobb och det gör man bäst om man sitter på en hink. Har ni inte provat så är det dags att göra det nu.

   
   

Min fina badrock

Hej!

Idag har jag varít på det det där stället som kallas för Laxen och är mitt dagis. Jag fick åka cykel dit (vilket är mitt favoritfordon). Vilket ställe, dom hade hur mycket grejjor som helst. Jag lekte runt en timme , träffade mina fröknar, Anna-Karin, Mirjam och Marie. Det var tre andra barn där: Tilda, Erik och Cornelia, vi kanske inte lekte så mycket, men dom var lätta att sno grejjor av.

Efter visiten på Laxen bar det av till mammas jobb ( pappa är i Stockholm och jobbar). Där fick jag äta pedagogisk lunch, vilket betyder att man får stå i kö, äta med många, många barn och säga åt barnen att ta av sig mössan.
Mamma tyckte att jag skulle sova efter detta, det tyckte inte jag. Det är roligare att räkna matte med barnen. Dom räknade % och jag räknade allt vad kunde, två-tre, två- tre och sedan ritade jag katter på whiteborden. Men eftersom jag inte hade huvudansvaret för undervisningen så smet jag ut och spelade lite gitarr och sjöng med niorna i korridoren. Detta tog dock på krafterna så efter det passade jag på att sova i tre timmar.

Äntligen fick jag komma hem och bada i baljan. Jag avslutade kvällenmed lite posering i min fina badrock.

   



Nytt år och mamma och pappa jobbar.

Nu är det tydligen så här att både mamma och pappa ska på ett ställe som heter jobbet och dessutom inte är samma ställe. Jag ska tydligen börja på något ställe som heter dagis. Men mitt dagis som heter Laxen har prcis blivit klart och inskolningen har börjat idag. Mamma och pappa började jobba redan den 7:e. Då fick jag inte vara hemma själv utan har under den här perioden fått lite olika personer att busa med.

Första veckan fick jag hänga med moster Lisa. Vi åkte en massa bob, hängde på bibblan och busade. Hennes namn var inte helt lätt till en början, men när hon inte hörde så gick jag in i arbetsrummet och tränade på att säga " Hej Lisa". Så nu kan jag det och jag vet även att hennes namn börjar på bokstaven L. tyvätt så glömde hon att dokumnetera våra bus, så det finns bara en bild som mamma tog innan hon åkte tillbaka til Göteborg. ( Jag är inte så sugen på det där med att vara med på bild just då)


Sedan bar det av till Docksta och farmor och farfar. Där fick jag vara från söndag till fredag. Ni må tro att jag har busat runt. Jag har fått hjälpa farmor att laga mat, kolla på min barbafilm, äta middag hos gammelfarmor, åkt bob med farfar, läst bok (om pingvinen som alltid frös, det gör min mamma också...) spelat på Joels gitarr och busat järnet med min kusin Alfred. Vi har badat hos farmor och farfar, åkt i Alfreds rutschkana, hoppat i sängen, jagat varandra, osv. Jag är en lyckost som har en sådan rolig kusin.

   


Jag har haft det hur bra som helst i Docksta, men det var roligt att komma hem och mysa med mamma och pappa. Vi har myst hela helgen och i igår så fick jag mysa med mormor och morfar och vovvarna när mamma och pappa var på jobbet.


Nyårsafton

Det har för ganska länge sedan varit något som kallas nyårsafton.  Det var en väldigt bra dag, för då fick jag köra min bob på ett berg som heter Bräntberget. Ett gammalt sopberg säger mamma och pappa. Maria Pietelä-Holmners hemmabacke och just nu min favoritbacke. Jag och mamma åkte hur fort som helst nerför backen på min grymma bob.
Jättemånga var där, Johan, Johans lillebror (6dagar gammal) Ella, Linus, Ville, Emma, Maja, Lucas, Simon, Alice, Idde och Frans.
Lite vuxna var också där och såg till att jag fick lite grillad korv och grillade mackor.
Tyvärr så har jag fått min mammas dåliga värmehållning så efter en dryg timme ute i nollgradig kyla och ganska mycket blås frös jag som en galen och då fick vi åka hem.

   
   
 


När vi kom hem sova jag lite och mina föräldrar dukade för kvällens festligheter.  Man skulle ha lite festliga kläder och lite folk kom över och vi åt typ festlig mat. Jag fick låna Cissis fina örhängen. Sedan räckte det för mig, men jag har fått det återberättat att när klockan slog tolv så small det en massa raketer.
Själv så sov jag vidare till klockan 02.30, vaknade med feber och min hosta som hängt med över hela julhelgen.
Eftersom alla har tjatat om att det är nytt år så tänkte jag att man kanske skulle ta och kliva upp nu.
Med lite övertalning och en flaska vällning så kröp jag till sängs igen. Vaknade 03.30 med ännu hemskare hosta och vips så hade hostat upp hela min välling i mamma och pappas säng... Inte så mysigt, men det ordnade sig med nya lakan och ny pyjamas. Jobbigt, så jag sov till elva nästa dag. Skönt tyckte mamma och pappa som tydligen också var lite trötta.



   

Mellandagsaktiviteter

Mellan jul och nyår finns det några dagar som kallas mellandagar. Bra dagar tycker jag, för både mamma och pappa var hemma hela tiden.  Vi fick besök av moster Jenny och Uffe och deras superfina hund Myssko. Sedan var vi på pizzamiddag hos Cissi och Andreas (nu kan jag även sägen Ante inte bara Cissi). Fler folk var på middag, men ffa så var Ninjo också där och jag fick lägga godisar på hans nos!

   

Vi fortsatte med roligheter och åkte ut till Gräsmyr. Där lektes det med min kusiner och min morbror Kalle är en riktigt bra häst som vi kunna rymmas på allihopa. För er som inte har smakat snö, så kanske det är godaste som finns! Och det roligaste att leka med, man pulsa i det, simma i det och kasta omkring det. Ibland så är det klibbigt och då kan man göra snögubbar.



  
  

En ny kompis

Vi åkte hem och vet ni vad att då hade tomten lämnat ett paket till mig därhemma, en spis till mina kastruller!
Sedan hade tomten lämnat en julklapp till Petter och Sofia som dom hade med sig hem till oss. en lite Frans, som är liten som en myra och han är inte så bra på att leka, men man kan mysa med honom. Jag får väl ge honom lite korv så att han växer upp någon gång...




Mer julkul i Docksta

Vi stannade ett par dagar till hos farmor och farfar och då passade jag på att prova på boben utomhus och man kunde inte ha trott det, men den är ändå roligare utomhus! När vi ändå var ute så tog jag och mamma en provtur på farmors spark. Tja och sedan så kollade jag på min barbafilm,testade in kastruller, vi fikade runt lite och hade det väldigt, väldigt bra.

   


  

Jul i Docksta

Min andra jul här i livet firade jag hos farmor och farfar i Docksta med min storkusin Alfred och hans föräldrar Malin och Andreas och  faster Johanna och Fredrik och min farbror Joel som tycker om trummor så mycket att han har tre trumset. Dagen innan julafton så passade jag på att spela lite på hans trummor och sedan laga blodpalt med mormor.



  

Efter man hade sovit så var det helt plötsligt den där julafton som alla har pratat om. Det ska ni veta var en riktigt bra dag.
Den började med att man åt frukost och sedan var det dags för gofika. Och inte vilket gofika som helst... sju sorter var det av många goda mackor. Bäst var den mackan som kallas för rullrån. Den kunde man ha på fingret och samtidigt äta av den.

  

Efter fikat var det dags för julbadet i farmors nya badkar. Ganska så mycket större än min lilla balja där hemma...
Skum fick jag och ren blev jag.

  


Efter tvagningen var det dags för julmiddag med sill och korv och gris. Mums!
Sedan var det dags att vänta på tomten och en del gjorde det liggandes, jag och Alfred gjorde det springandes.
Ni ska tro att det var värt att vänta på tomten. Han hade med sig väldigt många fina julklappar till mig och dom andra.
Jag provade typ alla julklappar samtidigt. Jag fick väldigt många fina Barbagrejjor: Barbakläder, barbaböcker, barbavantar, barbahus och sen fick jag kastruller superbraiga googles och en bob.  Man bör prova allt på en gång och det gjorde jag. Alfred fick åka med en sväng.

   
   
   


Altt öppnande och lekande gjorde att man blev väldigt varm, så då var det bäst att avsluta kvällen utan kläder i mitt eget barbahus!


RSS 2.0