Jul i Kittelfjäll

Som titeln skvallrar om så åkte jag till Kittelfjäll för att fira julafton. Pappa körde bilen och när vi kom till Vilhelmina så fick han lite assistans av mig, Estrid the best driver in teh family. Ganska surt att mina föräldrar inte förstått et än. För jag spänndes fast i baksätet för att pappa ville köra själv. Suck.

Men till slut kom vi till Kittelfjäll och där eldade min morfar i kaminen och man kunde kanske tro att man var på på franska rivieran igen. Det väldigt varmt i stugan. Mormor och moster Lisa var också där. Nästa dag kom min andra moster Jenny och Uffe upp från Skåne.

Det bästa med julen var mormors hundar och att bada i vasken. Däremellan så var det inte helt roligt. Jag fick feber och det var allt annat än roligt. Julbord det åt vi på hotellet och där så rev min mamma ut granen. Ingen ordning på henne inte...  Och julklappar fick jag, bl.a. ett par schyssta solglasögon att använda när solen tittar fram igen.

När vi packade ihop och skulle lämna Kittelfjäll så fick vi fint besök. Alva och Aron kom förbi och hälsade på. Nästa gång så ska jag minsann se till att jag hinner leka med dom.

image675

    
image682

     
    

Hemma hos Johan

På fredag före julafton så var vi på middag hemma hos Johan och hans föräldrar. Mycket trevligt. Massor med mys och många barn. Kolla bilderna så ser ni själva.

    

image673

image674


Julfoton och sånt

Hallå allihopa, nu har det verkligen varit stiltje på bloggfronten...jag skyller på min mamma som påstår sig haft mycket och göra. Ja, ja....men här kommer iallafall lite juliga bilder. Paketbilden har ni kanske redan sett i VK? Eller som julkort. Hur som haver så kan man ju lugnt säga att jag ställer upp det mesta för att mina föräldrar ska hålla sig nöjda och inte gnälla så mycket. (Och för er som undrar, så är svaret ja, min mamma har stoppat ner mig i en låda)

image662

image663

   

Pepparkaksbak med moster Lisa

Idag har jag fått baka pepparkakor med min yngsta moster. Som vanligt så fick jag assistera från min plats i diskhon. Min mamma sa att jag skulle få en egen kavel nästa år som var i en mer lagom storlek. Jag skulle tro att pepparkakorna förmodligen kommer att bli betydligt snyggare nästa år då jag får göra dom alldeles själv. Ja, pappa kommer förstås att hjälpa mig då och han är ju att lita på då han har bagarblod sina ådror.

  
image660

image661

José Gonzales

Hallå,
ikväll så har jag varit på konsert. Vi har lyssnat på en kille som är grym på att spela gitarr. Det var en del väntan och då passade jag på att leka lite. Men dom där lurarna är inte så bekväma, tur att jag lärt mig hur jag kan ta av dom själv. Det verkar inte gillas av mina föräldrar... Bäst att i tid lära dom var skåpet ska stå.

image656

    

En ny kompis

Hallå!
Idag har jag fått uppvakta min moster Lisa som fyllde 22år (inga bildbevis).Vi sjöng för henne imorse och bjöd på gröt. Sedan fick jag åka ut till Sand och hälsa på Sigge. Sigge är liten som en myra och Ingos lillebror. Det kom dit en till liten myra, Maja och hennes storasyster Emma. Många barn och mycket bus och även lite mys. Jag och pappa lekte uppochnerleken. Den är rolig och som ni ser så har jag numera fyra tänder uppe (och två nere). Ganska många som jag borstar nästan varje kväll. Vi får se om jag får godkänt av farmor. Jag ska snart åka till Docksta och avlägga uppborstningsprov. (För er som inte vet det, så är min farmor världens bästa tandsköterska)

    
   
image649

image650

Lucia

Idag är det Lucia och nu så har jag lussat runt. Först så åkte jag till Petter och Sofia och väckte upp dom. Sedan åkte vi till Marihem och av tre möjliga att lussa för så var ingen hemma! Hyfsat snopet, men dom får väl skylla sig själv, för dom missade min mammas goda lussebullar och min lilla luciashow. Men vi gav inte upp min mamma och jag, utan vi åkte hemåt och lussade för Berthold och Helén. Sista och roligaste anhalten var hos Sigrid, som bor i granntrappen. Hon är gammal, 96 år och bor själv i en grym eatgevåning. Nu så har jag hängt kronan på hatthyllan för den här gången och kommer kanske tillbaka nästa år i samma liknande skepnad.

image635

   

image634

Ladda för Lucia

Idag har jag och mamma laddat inför morgondagen med att baka lussebullar. Mamma bakade och jag tjuvsmakade lite deg när mamma inte tittade... Visst har jag ett bra ställe att sitta på? Jag har stenkolla på allt och kan fixa lite med disken samtidigt.

 
image633

På hårsalong

Idag så fick jag följa med mamma till frissan. Det klipptes och färgades och fönades och piffades. Dom sa att jag inte hade tillräckligt med hår för sådana ingrepp. Tur för mig. Vem vill se helt galen ut med en massa ugnsfolie i huvudet?  Men jag fick kolla in spegeln, leka med stora "borstaborthårvippan" och snurra i stolen. Roligt ställe, där hälsar jag gärna på igen.

   

image630

Idolfinal

Det bryr jag mig inte så mycket om. Men då är det kväll och man ska gå och lägga sig. Först så passar jag på att posera för pappa i min Modopyjamas som jag typ har vuxit ur. Sedan så borstar jag och mamma tänderna och eftersom jag kan charma min pappa ända till Säffle så fick jag somna i soffan. Ganska så mysigt...

    

image624

image625

Städning

Mina föräldrar är inte så bra på att städa. Så nu har jag tagit på mig uppgiften att vara städkontrollant. Det passar mig bra, för nu har jag ännu ett nytt ställe att sitta på.

image618

Skåne

Hej!
Nu har jag varit i Skåne en vecka och det var kanon. Vi började med att flyga flygplan dit och när vi mellanlandade på Bromma fick jag åka bagagevagn.

image577

Vi fick bo hos Hilda och hennes föräldrar. Det var hur bra som helst. Hilda tycker om att pussas och hon har många roliga leksaker som jag fick låna. Men bäst var ändå när vi badade ihop. Jag behövde hennes stöd i badet, för det gick lite sämre när jag skulle bada själv (kolla in bilderna)

image578

     

image585

Ni ska minsann inte tro att jag bara var i Malmö. Jag åkte till Lund också och hälsade på Matilda och hennes föräldrar. Vi fick skjuts dit av Martin och Marina. Tycker inte så mycket om att åka Saab, så jag skrek hela vägen till Lund. Men väl där så var allt tipptopp och Joel och hans pappa var ju där. Vi lekte med telefonen som jag fick av Joel (när inte Martin tog den) och avslutade med att ge Joel lite däng i pyjamasparty.

    
  
image586

Sedan så fick jag träffa tomten och lämna min önskelista till honom. Han var en trevlig prick, men vi får väl se om den skånska tomten hittar till Kittelfjäll...

image593

Det finns många saker man kan hitta på i Malmö, mysa med Marlene, fika i parken,hänga på Möllan, kolla utsikten från biblioteket på Malmö Högskola, kolla in Turning Torso....

image594

    
image600

Jag fick även åka och hälsa på moster Jenny i Helsingborg. Dit åkte vi med pågatåget. Där tog vi sedan färjan till Danmark. Ännu ett land att kryssa av på min lista. Vi gick på julmarknaden och jag fick åka julgris. Sedan åkte vi hem till min moster och lekte min favoritlek, maskerad.

    
   

image609

På väg tillbaka från Helsingborg så stannade vi till i Arlöv och hälsade på Molly (inte Hanna)
hennes mamma var också hemma och Marlene fick vi mysa med igen. Molly hade många roliga leksaker...

 
Vi avslutade vår vistelse i Skåne med att på fredagkväll åka ut till Martin och Alicia i Västra Ingelstad. Där var Sara och Lisa med mamma på besök och det var Sushifest. Jag får vänta med sushi sa mamma. Det var festligt värre ända tills jag och mamma fick vinterkräksjukan. Anna-Karin och Tomas tog hand om oss och stoppade ner oss i en säng och där låg vi tills söndag när planet tog oss hem till pappa.

    
image617

Jag vill passa på att tacka för all gästvänlighet och alla presenter. Nu vill vi se lite skåningar i norrland så vi kan få bjuda igen.

RSS 2.0