Hampis

Idag så sken äntligen solen på oss.
Efter att mamma skottat bort snön från altantaket så packade vi matsäck och åkte till Hamptjärnsstugan och grillade mackor och korv och körde bob i rodelbanan.
Tjoho!

  


  
Som alla vet så har det snöat en del i vinter och här är ett par bilder så att man kanse att vi har en del snö...

 

Pippisar

Julafton var ju en hit och ni må tro att jag blev minst lika glad när mamma köpte gummisnoddar och fixade pipplotter till mig. Nu kan jag ju vara Pippi Långstrump!


Jullovsmys

Jullov är verkligen trevligt.
Mamma och pappa är hemma och mycket bus och mys hittas på.
Efter min premiärtur på skridskor så fick man fika varm choklad och ostmackor. Mums!



På morgonen så hinne man göra upp en brasa. Jag visar pappa hur man gör och vips så blir det väldigt mysigt.

   


Det finns också tid att åka på Leos lekland och den här dagen så dök Leo upp, vilken fest!

  

Nyår

yårsafton är också en dag som erbjuder massor med festligheter.
Vi började dagen med nyårsfrukost hos Johan och Nils.
Sedan drog vi till Bräntis och körde bob och grillade korv.

   


Hem en liten vända och min mamma fick en stund över för att sy en ny klänning till mig.
Förrätt serverades hos Petter och Sofia och där visade jag lite prov på hur man ser ut när man är sur:



Och så här ser man ut när man är glad:



 Till förrätter blev vi serverade gräddstuvad spetskål, gratinerat ostron och Creme Ninon med pilgrimsmussla. Mumsfilibaba!

 

Sedan drog vi vidare i snöstormen. Nästa anhalt var röding som serverades hos Ante och Cissi.



Sista anhalten var hemma på Svampvägen. Där serverades det dessert och vällingmys. Mamma hade utlovat raketer vid tolv, men 23.45 gav jag upp och fick inte åka några raketer, men var ganska nöjd med kvällen ändå.

 

Ingo fyller 4 år

Kalas!
Vilket trevligt påhitt.
Tårta och bus.
Ingo fyllde 4 år, så vi sjöng för honom, åt tårta och busade i massor.

  

Mera jul i Docksta

På juldagen körde vi ner till Docksta för att prova julmat och fika i obegränsade mängder. Lekte med Alfred, testade mina skidor och ringde lite med mobiltelefonen.
På väg hem så stannade vi till i Foppaland och kollade in deras lekland som heter Knasiga Kojan.

   
  

  


Julafton i Gräsmyr

Äntligen så kom julafton som jag har längtat efter. I år så firade vi den hos mormor och morfar i Gräsmyr.
Vi började med lite julgröt eller dopp i grytan för dem som är laggda åt det hållet.

  

Sedan så busade vi lite ute i snön och efter det så passade jag på att ta en lite tupplur i vagnen.

   


   

Efter lite fika, så var det dags för Kalle Anka på TV. Sedan var det dags att äta igen.
Men till slut så kom tomten. Jag och pappa stod och kikade i fönstret oc till slut så kom han gående efter vägen med en ficklampa. Ni kan inte förstår hur spännande jag tycker att det var! Det kändes som om att jag skulle skaka ur skinnet. Först så frågade ahn om det fanns några snälla barn... Han hade med sig en massa julklappar!

   


   

  


3:e advent

Då var vi hemma hos mormor och morfar på mys och bus. Kusiner och moster Lisa och morbror Viktor var också med.

Vi var ute och smällte tenn och hällde ner det i kallt vatten och så blev det dåndimpar! De fräste och pös och vips så blev det roliga figurer. Morfar brukade göra det här när han var liten på nyårsafton och det gjorde man för att kunna se hur det nya året skulle bli.

   


   


Lucia

Lucia är ju en härlig dag!
Jag började med att sjunga för pappa. Sedan så gjorde jag och mamma en liten turné, där vi först knackade på hos våra grannar, sedan tog vi en tur till Berthold och Helén, Viktor och sist till Ante och Cissi, men de sistanämnda sov fortfarande och missade både sång och fika.


 

Morgonmys

Mysigt med helg, när man får mysa länge i soffan.




Pepparkaksbaket

Vi hann inte baka pepparkakor, men då tog vi hjälp av Frans och Sofia som kom och bakade lite pepparkakor med oss. Pepparkakor är kanske de roligaste kakorna att baka eftersom det blir så fina figurer.



   

Året stora julbak

Julbaka det gör vi med Cissi och Ante.
Den  här gången så hann vi baka lussebullar, koka knäck och baka fyra sorters kakor.
Festligt var det tycket vi nog allihopa, fast Cissi hon mådde mest illa eftersom hon har en lite bäbis i magen.



  

Släktträffar

Min kära moster Lisa har varit i Rysslnad och härjat. Nu har hon äntligen kommit hem och då bodde hon lite hos oss. Jag fick äta frukost med henne en morgon och det var välsigt mysigt.



Lite senare samma dag så kom mina kusiner Alvin och Vilgot på besök. Vi åt lite lunch tillsammans och busade en stund.



 


Stockholm

Äntligen kommer det en uppdatering av min blogg!
Sista helgen i november så flög jag och mamma ner till Stockholm för att hitta på en massa bus med pappa.
Han hade åkt ner ett par dagar innan för att jobba.
Vad gjorde vi då... jo vi flög ju flygplan till Bromma, där klev vi på bussen och åkte in till själva stan och på centralstationen så mötte pappa upp och visade vägen till hotellet där vi skulle bo.

Sedan blev man ju hungrig och då fick vi åka tunnelbana till ett ställe som hette typ söder och där åt vi på en thailändsk restaurang som heter Koh Phangang. God mat, snygga fiskar festligt värre. Sedan var det dags att åka tillbaka till hotellet och fredgamysa och fredagsbusa.

   

Sedan blev det morgon och hotellfrukost och promenad i det riktiga gråa och regniga vädret (svårt att tro att det skulle bli skyltsöndag dagen därpå...) Vår promenad gick förbi slottet där kungen bor och vidare till ett väldigt trevligt ställe som heter Junibacken. Jag fick träffa Pippi och vara i hennes hus! Jag var oxå hälsade på hos Pettson och Findus, Mumintrollen, Alfons Åberg, Mamma Mu och tusen många fler! Vilket ställe!!!

   


   
  
   
Efter mycket bus på junibacken, så gick vi på stan och kollade in lite julskyltning, fikade på NK och sedan fick jag träffa jultomten, av honom önskade jag mig ett förkläde och en bil och en mobiltelefon.



På söndagen så var det skyltsöndag och eftersom jag och mamma är lite mer morgonpigg än pappa, så smet vi ut och kollade in NK:s julskyltning. När pappa hade vaknat och vi hade ätit frukost så gick vi lite på stan och vi var in i en väldigt, väldigt stor leksaksaffär...
 
   

Sedan var det dags att flyga hem till Umeå igen, det var väldigt dimmigt och planen var försenade. Jag och mamma busade runt för att få tiden att gå och det slutade med en lite olycka där min underarm gick ur led och det gjorde galet ont. Mycket gråt, men det gick ganska bra, och väl hemma så åkte vi upp på akuten och där så träffade vi en doktor som på 10 sekunder fixade till min arm. Det var tur.



RSS 2.0