Brännboll och tillhörande fest

I helgen har den årliga brännbollsyran gått av stapeln här i Umeå. För er som inte är bekant med brännboll så går det ut på att folk viftar med en pinne och om de har tur träffar en boll och sedan springer folk som galningar och kastar tillbaka till någon som kallas för brännare. Typ så fungerar det.
Det är iallafall väldigt många här i Umeå och i Universum som tycker att det är något som kan ägna två dagar åt. Helt plötsligt dök 10 st Darth Vader upp ochförsökte ta över Mariehemsängarna... Verkar som Darth har legat av sig...
Efter man har brännbollat så är det tradition med fest. Vi hade våran fest ute hos Ingo och Sigge i Sand. Och vilken fest sedan... Det var ju "all you can eat sand" där.

Hit ska vi flytta och ett annat lag och grekisk middag

Här kommer en bild på huset som vi ska flytta till.Och en bild på mig i en tröja som min pappa inte gillar. Men jag tycker att den är ok, för det är ju Andreas tröja och han är hur bra som helst. Men pappa sa att det var första och sista gången som jag fick ha en sådan tröja på mig... Pappa säger att vi hejjar på Modo.Och därmed basta. Är det samma sak som pasta? Sådan som man ska äta för att växa i tröjan? Efter tröjprovning drog vi på Costas och middag med Cissi, Andreas, Petter och Sofia. Äta middag länge är tråååkigt så det var tur att dom hade ett lekrum.

4H-gården

I fredags så tog mamma med mig på utflykt till 4H-gården.  Vi cyklade och Sofia hänkade.(Bara så ni vet så tycker min mamma om att cykla fort så det är bäst att hålla isig).  När vi kom fram så dök även morbror Kalle och Vilgot och Alvin upp. Ni må tro att det fanns fina små djur där. Det fanns får och lamm, massor med kaniner, jättestora höns, griskultingar och hästar. Vi kollade på alla djuren, fixade med skottkärran och fikade lite. Sedan cyklade vi förbi universitetet och hälsade på pappa.

Födelsedagskalas och vårrus

I Tisdags så fyllde mina kusiner år. Det innebar att vi åkte ut till Gräsmyr för att kalasa lite. Vilgot och Alvin hade fått en superfin gungställning och en massa andra saker som vi lekte med. Men vi sov om varandra lite, så vi gungade lite var och en för sig. Sedan har dom en väldigt, väldigt fin sandhög...

Efter att ha kalasat i Gräsmyr så åkte vi tillbaka till stan för att ladda för vårruset. Vilket är en sanning med modifikation, för min mamma hade glömt bort att vi skulle vara med. Mamma hade ett pass på Träningsvärkstan och då hängde jag och pappa i lekparken och sedan skjutsade han upp oss på Universitetet. Ni må tro att att det var många tanter där...och en clown, som heter Peter Siepen. Vi tog oss runt med ett gäng arbetskamrater till mamma. Som tur var så fick man medalj.

Jag älskar sand

Jag har sakt det förut och det måste sägas igen. Sand är härligt.  Efter att ha varit i ett sandlådelöst och varmt Slovenien så är jag tillbaka på sandig och kylig mark hemma i Umeå.

Träningsläger i Slovenien

Nu har jag varit på äventyr med mamma och pappa till ett land som heter Slovenien. Dit flög man man med flera flygplan. Det bästa med flygplatser är att dom har bagagekärror som man styra runt med.
Vi bodde på ett ställe som heter Bled och det var väldigt vackert enligt dom vuxna, men alldeles för lite lekparker och för många pensionärer. Vi hade ett trevligt rum med två terasser och massor med god frukt som kunde mumsa i sig till frukost. Vattenmelon är just den godigaste frukten i hela världen.

Pappa har jobbat och jag och mamma har  tränat på att gå, matat gräsänder (väldigt, väldigt roligt). Kollat på lite utsikter, försökt att gå på en jättestenig och brant stig upp till byns slott.  (Min mamma trodde tydligen att våran vagn är en MTB, vilket den inte är och vi fick vända ner igen)

På kvällarna har vi varit på lite olika middagar, bl.a. så åkte vi till Sloveniens huvudstad Ljubljana och fick äta på slottet. Det där slottet var ett väldigt trevligt ställe med tjejer som hade väldigt fina kläder på sig och var hur duktiga som helst på att busa med mig. Jag har lärt mig ett nytt trick och det är att skrika jättehögt. Väldigt effektivt kan jag upplysa om. Man får sina föräldrars uppmärksamhet ganska omedelbums =)

Sista dagarna var det kalasfint väder och vi hängde lite på uteservering. Där fick vi sällskap av, Eva, Mr Karp, Kim och Stefan. Den sista kvällen var det avslutningsmiddag och då hade jag tur och busade jag med två flickor som var jättesnälla med mig.

Sen var det sista morgonen på hotell och många flygplan hem. Jag kan upplysa er om att när man har varit på träningsläger och övat upp sig på att gå så är det allt annat än roligt att sitta still på ett flygplan (eller rättare sagt tre). Min mamma var ganska svettig efter flygresan från Wien till Stockholm. Man ska sätta sina föräldrar på prov om de är duktiga på att roa sian barn och hon fick ganska godkänt. Hon säger att mitt trix att gallskrika inte uppskattades av de övriga passagerarna...

Bara så ni vet så kan jag nu efter att ha varit på mitt träningsläger, gå hela vägen från köket uti vardagsrummet. Om jag koncentrerar mig. Och det gör jag ibland, men bara ibland.
Over and out/ Estrid

Släktträff, näsan, lekparken och trädgårdsmästaren

I måndags var det dags för mina kusiner att gå på 1-årskontroll, så då hängde jag och mamma med. Dom har ju så grymt roligt väntrum på BVC och så kunde Alvin och Vilgot gå på besök en åt gången.
Igår så trillade jag och landade på ansiktet och fick en större näsa och tjockare läpp.
Idag har jag haft det roligare och hängt i lekparken. Åka rutschkana är grymt roligt, men man kan inte visa allt på bild så jag körde coola stilen. Sen när vi kom hem så var det jättehärligt på balkongen, så när mamma fixade med middagen så passade jag på att frisera blommorna lite..

En lördag med lite av varje

Nu har det varit helg igen och det då har det hänt lite av varje. Jag började lördagmorgon med att prova min nya present. Jag längtar tills mina ben blir lite längre så att jag når ner och kan sparka runt med den. Men så länge är jag väldigt nöjd med att gå bredvid och styra den. Sedan var det dags att ta sitt ansvar och hejja på UIK i UEFA womens cupfinalen. Cissi och Andreas hänkade och sedan kom dom hem till oss på middag på kvällen. Medans jag väntade på dom skulle komma så hängde jag lite på balkongen kollade på orkestern som spelade lite på gatan. För er som bor där snön sällan ligger kvar så kan jag upplysa att nu är det nästan varmt solen.  Men vad ska man förvänta sig när det snöade i torsdags?

Fylla lika många år igen

Jag gillar födelsedagar!!! Roliga människor, presenter och tårta. Idag så kom större delar av klanen från Docksta på besök. Mycket bus, många pussar,  kusin Alfred som hjälpte mig med blåsandet och inskyfflandet av tårta. FarbrorJoel klarade själv av att skyffla in sin tårta. Rosen var det godaste och det finaste på tårtan.

Ännu ett ställe att sitta på

Schysst ställe att hänga på... för er som inte vet så har den grunkan installerats på Rådhusesplanaden i Umeå och är typ en symbol för att Umeå ansöker om att bli Europas kulturhuvudstad år 2014. Framtiden får utvisa om det blir så och under tiden kan man ju utnyttja att kultura sig i grunkan. (mer info

Jobba med mamma

Den här veckan har det varit en del slit. Jag har hjälpt mamma med diverse görmål, bl.a. så har vi sytt mössor och nu torsdag och fredag har vi varit på en kursträff på Universitetet.

En av mina kusiner på besök

I onsdags så kom Alvin och hälsade på. Vilgot var på sjukhuset (inget allvarligt). Då passade LAvin på att hänga med mig. Vi lekte lite, jag visade sandlådan, vi kramade träd och sedan var det dags för Alvin att åka och hämta sin bror.

Sandlådepremiär

Woops, nu har det gått ett tag igen sedan det skrevs något på min blogg och det kan bero på att vi har haft fullt upp. Jag har gjort min premiär i sandlådan med min nya spade och hink. Jag måste bara säga att det äger att hänga i sandlådan. Varför?
1. Härlig konsitens
2. Smakar bra
3. Man kan bygga med den
4. Man kan gräva i den
5. Skön att vila på när man blir trött
6. osv

Vad väntar ni på? Leta reda på närmaste sandlåda och njut av denna grymma installation.

Träningsläger

I sommar ska jag åka med mamma och pappa till Amsterdam så jag har tränat lite på hur det kan vara att vara där. Vi ska sedan resa vidare till Chamonix och hälsa på min fyrmänning Lucas så jag tog med mig honom på mitt träningsläger.

Homestyling

Nu ska vi sälja vår lägenhet så inför fotografering så hjälpte jag mamma och pappa att homestyla lite.

Hos Axel

För lääänge sedan, typ två månader sedan så var jag och träffade de andra barnen in föräldragruppen hemma hos Axel. Men jag kan säga att jag brydde mig inte så mycket om dom andra barnen eftersom Axel har världens finaste hund!

Kalas

Det där med att fylla år är hur kul som helst!
Man får äta tårta och så hälsar en massa roligt folk på och man får presenter. En cykelhjälm, spade och hink till sandlådan, kläder, oliver och det bästa av allt ett eget bollhav!!! Kolla in bilderna, det är en drake som man kan göra om till sitt eget bollhav och bollarna kan man kasta långt och dom är många...

För ett år sedan föddes jag

Det har hänt en del på det här året.

Maj                              Juni                            Juli                     Augusti             September

Oktober                     November                 December        Januari              Februari

Mars                            April

Jag älskar att duscha

Vad händer en kväll hemma hos oss?

Jo, jag hjälper mina föräldrar. Jag skalar potatis med tänderna och pappa får assistans med skruva ihop ett litet skåp till toan.

Hemma hos Tua

Idag har jag varit och hälsat på hos Tua i Strömbäck. Det var ett väldigt trevligt ställe och dit vill jag åka snart igen. Hon hade jättemånga fina leksaker som jag fick låna och på gården fanns det en  jättefin traktor och kottar man kunde äta.

Min fyrmänning Lucas och BVC

Hallåj!
Igår så hängde jag med min fyrmänning Lucas som är på besök från Chamonix. Han är mumsig som helst och jag vill helst pussa på honom hela tiden, men han är inte riktigt van vid framfusiga tjejer. Så mamma säger att jag måste ta det lugnt.
Efter att ha hängt med Lucas var det dags för 1-årskontroll på BVC (snart så är jag faktiskt ett helt år...) Ni må tro att dom har rolga leksaker i väntrummet, men där fick jag inte vara hela tiden. Det mättes och vägdes. 71cm lång och jag väger 8570g. Det var även dags att ta en vaccinationsspruta och det gick hur bra som helst. Jag grinade ingenting och både Yvonne och mamma blev väldigt imponerade.

Min nya look

Kolla vilka schyssta grimaser man kan göra på andra sidan fönstret!

Att hitta på bus

Har jag blivit bra på i helgen. Jag har busat på hotellet och klättrat i trappan i stugan och tagit mina första steg! Jajamensan, men lite läskigt är det så jag vill helst att inte släppa mamma eller pappa. Men i lördagskväll när jag var ganska trött och obrydd så gick jag många steg, många gånger.

Valborg i Kittelfjäll

I onsdags så åkte jag och mitt gammfolk till Kittelfjäll för att fira Valborg och mysa. Det är långt dit och man åker bil sjuuukt länge. Min föräldrar säger att jag är väldigt duktigt på det. Pappa körde och visst är det schysst utsikt när man kommer in mot fjällen?

Väl framme så åkte vi till Rasmus och Ronja. Johan var där med sina föräldrar. Ingo och Sigge var såklart också där. Där grillades det och det var himla härligt väder och jag fick smaka hamburgare och testa galonisarna jag fått låna av Wille C. Hur bra som helst för nu slipper jag sitta vagnen och kan rya runt och äta lite alltmöjligt som finns på marken. Fast mina föräldrar har andra uppfattningar än mig om vad som är smaskigt...

Valborg är den dag som man ska grilla och elda, så en stor eld gjordes och lite mer folk kom, bl.a. Lio och hans föräldrar.

Efter eldardagen så lektes det en del, mamma åkte skidor, vi åt, myste och hade det väldigt bra. Vi hängde på hotellet, hemma i stugan, lyssnade på när Anders sjöng på afterskin.

En kväll åkte vi till Granen och åt middag. Jag fick både röding, ren och piggelin!

Back in buisness!

Hallå!
Nu har vår nya kamera kommit och mamma är på hugget med att fotografera. Detta har hänt sedan kameran anlände, dvs igår. Då var jag ute hos Ingo och Sigge och planerade vår tripp till Kittel över Valborg. Jag varit till Gräsmyr och hälsat på mina kusiner som gör livet lite tufft. Dom är ju två och vill ha samma saker som mig hela tiden...det blev lite lugnare när vi åkte till mormor och morfar, för lekte dom leken att stänga in varandra i burenleken. Vi bytte även tillsommardäck och tvättade bilen. På kvällen så skulle mamma på möte och då hängde jag och pappa på bibblan som är ett riktigt nice ställe.