Långfredag i Gräsmyr

Eftersom den här dagenm heter långfredag så passade jag på att vakna klockan fem så att dagen kunde bli som namnet lång. Pappa tog första passet och medans han sov passade mamma på att fixa till min outfit! Påskkärringskostymen. Snygg va?
Iförd min snygga kostym så åkte vi Grsämyr och hade det hejjigt värre med mina kusiner som var hos mormor och morfar. Deras föräldrar har åkt till Kittelfjäll och mormor och morfar har inackorderat dem för helgen.
Dom fick också vara påskkärringar och mitt upp ialltihopa så kom påsktuppen och värpte tre ägg! Kuckeliku och i dom påskäggen så var det russin och ostkrokar. Väldigt mumsigt!




   
   

Efter allt påskande så tog vi stora påskbadet. Mormor och morfar har ett jättestort badkar som kan göra bubblor. Vi hoppade, plaskade och simmade allt vad vi orkade och himmel och pannkaka vad det var roligt. Mina kusiner klättrar upp kanten och hoppar ståendes ner i badkaret. Jag provade en gång och det gick inte jättebra, så jag nöjde mig med att åka ner på rumpan istället. Vi gjorde vårt bästa för att stänka ner mormor och hela badrummet...

  


   


Efter det stora påskbade så var vi nakenfis ett tag, mina kusiner är grymma på att klättra och hitta på bus.
Till slut var det dags för middag och sedan lite mer lek innan vi åkte hem. Vilken härlig dag!

   


Torsdagstapas

Efter att ha hoppat i alla vattenpölarna så gick jag på Tapas med mamma och pappa och vi fick fint sällskap av Sofia och Frans. Pappa Petter lagade maten. Och jag provade kvasten! Man kunde åka rutschkana på den. Tydligen är det någon tradition att man denna dag ska åka till Blåkulla på kvasten, bättre att åka rutschkana tyckte jag.

 


Påskträdet och vattenpölarna

I Umeå som (om någon hade missat det) är björkarnas stad så har vi till påsk en en påskbjörk med massor med fjädrar och påskägg i. Väldigt fint. Och fjädrar är ett väldigt roligt ord att säga och måste uttalas på som vis som kraxar som en kråka.  Som ni vet så tycker jag om och hoppa och det kan man göra väldigt bra nerför trappstegen vid påskbjörken och ibland så trillar man.

 
Denna dag som var skärtorsdag, hade det regnat hela dagen och med regm kommer de fantastiska vattenpölarna! Kan det bli bättre? Man kan hoppa i dom och det stänker och plaskar och man skrattar så att man kiknar. Gissa om min mamma var sotis som inte hade några stövlar och galonsiar på sig... Mamma sa att det tog 45 minuter att gå hem eftersom jag var tvungen att hoppa minst 300ggr i varje vattenpöl.



   

Nästan samma storlek som mamma

Om man kan ha någons kläder, då har man typ samma storlek? Jag kan ha mammas skor och handsakr och de är till och med lättare att ta på än mina egna.




Prinsessan Estrid

Hej!
Idag ringde dom till min mamma från Slottet och berättade att jag hade feber. Då var det bara för min mamma att kasta sig på cykeln och komma till undsättning och rädda mig från feberdraken.
Så farligt var det inte för jag hade pyttelite feber och nära jga vaknade efter att ha sovit 2,5 timme var jag piggast av alla och min mamma hade sytt en prinsesskrona till mig.
Jag testade den och den passar åt alla håll och att göra olika saker i, läsa, springa, leka björnen sover och hoppa i sängen med. Väldigt bra att hoppa i sängen med den. För prinsessor dom är typ bäst på att hoppa i sängen. Eftresom jag är grym på det är jag också en prinsessa. För det har mamma sagt.

   
  


Klippa luggen

Min lugg som kanske inte är den tjockaste hade blivit så pass lång att det var dags att klippa den lite. det fixade mamma galant och vi passade även på att prova lite nya frisyrer.

 
 
 

En fin lördag

För två veckor sean hade vi ett fantastiskt fint väder.
Det firade jag med att kliva upp jättetidigt och verkligen ta vara på hela dagen. Pappa behövde sova så jag och mamma tog oss en tur till lekparken och vilken tur vi hade! Gungorna och rutschkanan hade tinat fram.

    


  
Efter lunch och en lite lur så drog vi til Bräntis och brände lös med boben och grillade. Det var slalomtävling för 10-åringar och det innebar att pisten var grymt snabb. Jag körde gärnet med både mamma och pappa. Petter, Sofia och Frans hejjade på och åt korv.

   
   



Lite av varje

Så här blir det när man inte bloggar så ofta, då blir det ibland en snabbrepris på vad som hänt:
Pappa har fyllt år; 35 år, det är minsann många år, men som pappa säger, inte lika många som mamma.
Perfekt med födelsedag, detta innebär att man får öppna paket (japp, jag får hjälpa till) och så får man äta tårta.
Och kompisar som hälsar på.

 
Jag slänger också in lite biler från ett vanligt scenario hemma hos oss. Jag blir påklädd först, sätter mig i trappan och väntar på att mina mindre snabba föräldrar ska få på sig kläderna. Vad gör man för att fördriva tiden?
Jo, min pappa har lärt mig att om man skriker så ekar det i trapphuset, så det gör jag. Mamma säger att det är tur att många av våra grannar är gamla och har nedsatt hörsel.

  

Sportlov i Kittelfjäll

Efter inskoning på Slottet och min rensafari så bar det iväg till Kittelfjäll. Där fick vi fint besök av familjen Brorsson från Bureå.

Vad har vi gjort?
Jo, vi har myst i soffan, under bordet och lite överallt. Vi har grillat hamburgare och åkt bob och pulka, mamma, pappa, Niklas och Tilde har åkt skidor, Viggo åkte sitski och Elsiaberh åkte bräda, väldigt lite eftersom hon skadade sitt knä i första åket (= enda åket)

Som ni redan vet tycker jag om att åka bob fort och hoppa med boben. Mamma och jag hittade värsta hoppet och andra gången så kraschade vi, gjorde ett rejält faceplant... med hur gör man då? Jo man borstar bort snön och sedan skriker man mela!!! Eftersom vi inte har några bildbevis kommer en bild på en seriestrip som dök upp i tidningen veckan efteråt.
Förresten, har ni sett att vi har en Sixten i Kittelfjäll som är jätteskön att sitta på. Lite plattare och lugnare än den Sixten jag träffade på Gammlia.

   


  

Samevecka

Hej!

Hur länge kan det dröja innan jag kan få hjälp med bloggandet... typ fyra veckor?
V.10 var det sport lov och även samevecka. Då passade mamma på att skola in mig på min nya förskola: Slottet! Och även så fick jag besöka muséet där samveckan hade sin högborg. Jag tog med mig Frans och så hälsade vi på renen Sixten och sedan kollade vi in fotoutställningen som handlade om de 8 årstiderna. Frans får jobba lite på sin hållning, annars är han ganska trevlig. Vi kollade även in de övriga utställningarna.



   
   

RSS 2.0