Tallen

Idag var det dags att kapa ner en stor tall på vår gård. Tur att farfar och hans lillebror Lasse är hejjare på detta. Lasse hade världens bäsat klätterskor och kunde klättra uppför stammen på tallen, hur lätt som helst. Han fick först kapa lite grenar och sedan kapades toppen av och sedan var det bara att ta ner hela härligheten.
Jag och Alfred kollade att de skötte sig. När allt var nedkapat så hjälpte vi till att dra ut allt riset till släpvagnen.

    



SkateEstrid

Jag har fått en skateboard!
Förstå att jag tränar på att bli grym på skejta!
Har visat mamma och pappa lite trix, och sedan när Lisa kommer hem, kan vi kanske byta lite trix.

   


Bertil

Välkommen till Berghem vill jag önska min senaste kompis Bertil som numera bor hemma hos Cissi och Ante på Axtorpsvägen. Han är pytteliten och inte så mycket att leka med än, men man kan mysa med honom i väntan på vår egen lilla bäbis.


Familjefoto

Den här dagen var det dags att ta ett familjefoto. Jag, pappa på min mage, mamma och sedan blev bäbisen dekorerad med en blomma. så att den också kunde få vara fin.


Gå i en gammel skola

En dag så tog jag och mamma en tur till Gammlia och kollade in djuren och sedan passade jag på att prova gå i skolan som det var förr i tiden, typ när gammelmormor och gammelfarmor var små. Ganska mysigt och väldigt roligt att rita på de små griffeltavlor.


 

Luftballong

Samma kväll som vi hade varit på båttur, så flög det en luftballong över huset. Den var jättestor!


Simphamn

En dag här i sommarvärmen fick vi följa med Ingo och Sigge i deras farmor och farfars båt på utflykt till Simphamn för lite bad och fika. Båten gick jättefort och det blåste väldans mycket. På vägen dit körde vi förbi ett gäng kor som måste ha hamnat fel... tur att de hade hittat igen busshållsplatsen, så de kunde ta femmans buss hem.

  

   

  

Ännu en dag på stranden

Den här dagen sååkte vi till Örsten och badade. Frans och Petter och Sofia var också där. Först låg dimman tät, men sedan lättade det. Husromhelst så var det varmt och härligt.





Busplaneten med min fyrmänning

Trevligt besök från Chamonix och denna gång var det släktbesök. Min kusin Lucas från Chamonix. Vi passade på att hänga på busplaneten tillsammans. Mycket bus blev det.



Tema Skåne

Efter ett par dagar hemma i Umeå så var det äntligen dags för besök från Skåne. Martin och Alicia hade åkt med sina föräldrar, hela vägen från Skåne för att komma och hälsa på oss. Lite för att min mamma fyllde 40 år och lite för att hälsa på mig. Hursomhelst var det verkligen tipptopp. På fredagen så var det fest hemma på Svampvägen med ballonger och partytält.

 

På lördagen tog vi igen oss och söndagen var det dags att fira min mamma igen och det ute hos mormor och morfar i Gräsmyr. Men på vägen dit åkte vi förbi Älgfarmen i Bjurholm och hälsade på älgarna. Sötast var såklart älgkalvarna.

   

 
Hos mormor och morfar var det som sagt var kalas igen för mamma. Alla mina kusiner var där! Alvin och Vilgot och Alfred och Axel. Martin och Alicia var med och busade och morfar lärde oss att fylla ballonger med vatten. Roligt tyckte vi. önsödigt tyckte andra...

  


Jag kan lova att det är lyxigt att ha besök från Skåne. Dom är tusen dutiga på att leka med mig. Jag får hänga med på allt och har även fått ärva en massa fina linnen och klänningar av Alicia. Vad gjorde vi när dom var här? Lekte, kollade film, åkte till stranden, busade i vattenspridaren osv.


   


Vattenspridarepremiär

När vi kom hem från Skåne, så hade värmen kommit till Umeå och det  var dags att testa vår vattenspridare. Roligt och iskallt!



Semester i Skåne


Efter midsommar tog vi flyget ner till Skåne och åkte till Nybrostrand. Där bor Hilda, Ella och Ida och deras föräldrar Ingrid och Tomas. Vi fick bo i deras pumphus hela veckan, det serverades frukost i stora huset, jag hade alltid någon att leka med och dom har en studsmatta!
Första dagen så tog vi en promenad till Nybrobadet och hängde vid poolen och åkte vattenrutschkana.

    
 På eftermiddagen så åkte vi till Västra Ingelstad och hälsade på Martin och Alicia. Där hade Anna-Karin ordnat med överraskningfest för mamma, eftersom hon ska fylla 40 år. Detta innebar att det dök en massa människor och det pratades åts. Jag hängde mest med Alicia och Martin.

   


Nästa dag så värmde jag upp med lite studsmatta och lek i sandlådan, sedan åkte vi in till Malmö, åt glass och hängde lite. Sedan körde vi till Helsingborg för att hälsa på moster Jenny, Uffe och Mysko. Vi fick god mat och sedan hängde vi på min mosters kolonilott.

   

   


På torsdagen så var det dags att göra rätt för sig. Vi åkte in till Ica Supermarket i Ystad och hjälpte Tomas att fronta i butiken. Roligast var det att fronta godiset...



På eftermiddagen så bar det iväg till Vebberöd och Joel och Maja och deras föräldrar. Där bjöds det på väldigt god mat och lek och bus. Jag fick låna Joels sparkcykel och sedan drog vi till lekparken och gungade i storgungan och på gungbrädan.

   


 
  

På fredagen så åkte vi till Tomelilla Tosseland och där mötte vi upp med Ingo och Sigge och vilket ställe!
Det var tivoli och vattenland och titta på bilderna kan ni se att vi hade det väldigt roligt, även om vattnet var väldigt kallt.

  


   
  

   
    

Efter vi hade varit på Tosselilla Sommarland åkte vi in till Ystad och åt middag på en Thairestaurang. God mat och bus med Ingo och Sigge. Vi satt på en uteservering och då tänkte jag ta med mig grabbarna på en liten tur. Då frågade min mamma var vi skulle och då svarade jag: " Vi ska gå och leta efter en riktig mamma med läppstift"

Efter ett besök i Ystad så åkte vi till Äsperöd och hälsade på mammas kompis Marlene. Hon bor mitt ute på landet med sina två hundar och två katter. Vi fick jättegott fika.

  

Nu var det bara två dagar kvar på vår semester i Skåne. Vi hängde med Hilda, Ella och Ida och badade och busade. Härliga dagar med härligt väder. En favoritsysselsättning var att äta glass med pappa och kolla när de stora barnen hoppade från trampolinen.

 




Sista dagen hade det varit varmt så pass länge så att vi passade på att ta en yur ner till havet, så himla härligt och vilken lång strand de ha i Ystad.

   




Sedan var det dags att flyga hem till Umeå. Det var väääldigt varmt på Sturup och i flygplanet. Så varmt att vi fick så bråttom av planet att vi glömde min ryggsäck med herr Nilssom, Kent och min snutte i. Men bara så ni vet så fick ryggsäcken hemskickad i ett paket och nu är mina kompisar tillbaka på Svampvägen.

Vi hade ett par timmar att spendera på Arlanda innan nästa plan kunde ta oss till Umeå och då var det tur att de hade byggt upp litet lekland med inspiration från olika sagor.

   

Midsommardagen

Den här dagen hängde vi i Äventyrslekparken och lekte, fikade och blötte fötterna. Pappa tyckte att storgungan var läskig, så vi kunde inte gunga så högt, för då pirrade det alldeles för mycket i hans mage. Det kanske är så att det pirrar mer i stora magar än i små...? Och sedan laddade för att nästa dag få åka på semester till Skåne.

   


MIdsommarafton

Äntligen var det midsommarfton och dags att plocka blommor, dansa runt midsommarstången och äta god mat. Vi promeradrde till Gammlia och hade picknick med Frans och hans föräldrar och moster med man och Jonathan med mamma och moster. Sedan promenerade vi hem till Svampvägen och grillade.


   
  



Besök från Chamonix

En härlig dag i Rådhusparken fick vi träffa Anna, Mike och deras lilla Leyla. Hon är lite som min nyaste kusin, väldigt liten, söt och ännu inte så rolig att leka med. Men bara hon växer till sig lite ska jag lära henne en massa bus.
   

Årets första mjukglass

Äntligen fick man sig en liten mjukglass på torget, märkligt att det ska måsta dröja till den 20:e juni innan det skedde. Men somtur var så kom familjen Brorsson från Bureå på besök, så att man kunde få sig en liten glass.



Min nyaste kusin


Alfred har blivit storebror och jag har fått en ny kusin. En liten Axel. Han är liten som en liten, liten myra och inte så mycket att leka med. Så pappa får mysa med Axel så busar jag med Alfred.







Tivoli i stan

Skolavslutningsdags och då kommer tivolit till stan. Vilken fest. Jag fick åka både bergdalbana, köra radiobilar (där kan man fundera på vem som týckte att det var roligast, pappa eller jag) seadn åkte vi också en ballongkarusell. Med mig på festligheterna hade jag Nils och Johan.
   

Sveriges Nationaldag

Den firade jag med att ta en tur till Gammlia och fika lite med mina föräldrar och Frans och hans föräldrar. Höjdpunkten kanske inte var nationalsången, utan att jag fick rida.

 


Min födelsedag del 3

Firandet tog nästan aldrig slut... på måndagen var det dags att fira min dag på Lingonet. Jag tog på mig mina nya kläder som jag fick av mormor och morfar. Pippi Långstrumptröja och Pippi Långstrumpkjol och sedan gjorde min min mamma fina pippilottor. När man fyller år, så får man välja sånger och ramsor på samlingen och sedan får man ta på sig en guldmantel och krona.



Kusin på nattligt besök


En av mina kusiner fick stanna kvar över natten och den här gången var det Alvins tur. Vi badade och busade och nästa dag så tog jag med honom till Draklekplatsen. Vi hade det tipptopp.


   
   

 



MIn födelsedag del 2

På min riktiga födelsedag den 8:e maj så var det dags för kalas igen. Mormor och morfar och Vilgot och Alvin och deras mamma kom förbi och åt tårta och uppvaktade mig. Tårta, fiskdamm och presenetr, vad mer kan man begära?

   


Tutteträdet på Gammlia

Som ni vet så slutar man med tutte när man är tre år.
På Gammlia är trädet, där man hänger sina tuttar. Det gjorde jag. Nu är jag tre år och stor tjej som får hänga i bollhavet på Ica Maxi och kan somna utan tutte.

   

Min födelsedag del 1

Den 8:e maj fyller jag år. Det här året fyller jag tre år och det firades i två gånger. Eftersom pappa skulle åka på konferens till Portugal så firade vi det först den 2:a maj.
Sång och bulle på sängen och sedan fick jaag en jättefin trehjuling. Senare på dagen kom Dockstaklanen på besök och då fick jag egen gungställning! Eftersom vi inte hade möjlighet att fira Alfred när han fyllde år, så passade vi på att uppvakta honom också.

Det förenades även nytta med nöje, en stor tall och två stora häggar skulle tas ned på tomten, och det skulle trädchefen farfar hjälpa oss med, men eftersom det blåste för mycket så fick tallen sparas till senare.

  


  

  


Valborg



Dags at välkomna våren och det gjorde med att  grilla hemma hos oss med Petter och hans gammfolk,  Ella, Linus och deras föräldrar. Sedan drog vi ner på Campus i leran och kollade in brasan, festliga huvudbonader och min pappa var tusen snäll och stod 40 minuter i kö så att jag fick en Nalle Puh - ballong.

   



Däckbyte

Slutet av april betyder att man behöver byta från vinterdäck till sommardäck. Det brukar vi göra hos mormor och morfar i Gräsmyr. Tur hade vi med hjälp av morbror Kalle. Men det bästa var ändå att sitta och mumsa kex med mina kusiner i snödrivan.
   
 

Ny säng

Äntligen har min föräldrar köpt en större säng åt mig. Nu slipper jag sova i spjälsängen. Jag får lite hjälp av pappa att montera sängen, han är lite längre än mig och har lite bättre räckvidd.



Sista rycket i Bräntis

Solen sken hela påsken och i sista dagen på påsklovet var det dags för ett sista besök i Bräntis, med bobåkning, grillning och avsmakning av vårens lera. Mycket sol och många kompisar.

   

Påsklov

Påsklov är ett trevligt påfund med massor av bus och mys.
Jag och mamma förberedda påsken med att plumsa ut i skogen och hämta påskris. Som vi sedan klädde med fjädrar.

 

Påsken smög sig på och jag fick redan på onsdagen ta på mig påskkostymen innan jag gick på dagis och när jag kom hem så gjorde vi en liten påsksnögumma.



   
 Skärtorsdag är den stora dagen då man ska påska runt som påskkärring. Jag påskade lite överallt och hos Iris och Stig fick jag ett påskägg. Lyxigt!



Måla ägg, finns det något som är roligare än så till frukost?
 
  


Under påskhelgen var det dags att åka ut till mornor och mofar och hälsa på deras nya valp; Skip. Busig liten valp den där Skip.

 

Påsken bjöd även på ett nytt galonställ och mycket sol = med många schyssta vattenpölar, så att man kan testa sitt nya ställ.



När helgen var slut, så åkte vi till Kittelfjäll som bjöd på grillning, bobåkning och trädklättring. Kan det bli bättre?

  
   


Tuttomania

Nu är det nedräkning tills dess att jag fyller år. När man fyller tre så så får man vara i bollhavet Ica Maxi och sedan så sluta man med tutte. Därför passar jag på att använda så många tuttar som möjligt när tillfälle ges.


Bröllop

Pappas kusin Andreas gifte sig i Strömbäcks kyrka och det kalaset fick vi gå. Trevligt med god mat och släkten samlad.

   

Snö

Vi har haft väldigt mycket snö i vinter, min mamma säger att hon har blivit väldigt duktig på att skotta snö.
Jag brukar få åka i snöskyffeln och det är hur skoj som helst, bilerna nedan är från en dag när jag och pappa i mitten av mars kollade hur mycket snö vi hade på baksidan av huset, hyfsat mycket, skulle man kunna säga.

  

Alla hjärtans dag

Bus och mys i Bräntis med korvgrillning var ett alldeles utmärkt sätt att fira alla hjärtans dag på. Sedan avslutades det hela med lite choklad och mys i soffan.

    

   


RSS 2.0