Italien

Från Amsterdam så flög vi till Geneve och där hyrdes det en bil som skulle ta oss till Italien. På flygplatsen i Amsterdam så träffade vi Mike som var på väg hem till sin blivande fru. (Det var ju därför vi skulle till Chamonix lite senare, reportage kommer). Hursomhaver så måste man köra genom Frankrike för att ta sig till Italien och då passade vi på att stanna och fika med det blivande brudparet i Chamonix. Väldigt vackert är det när Mont Blanc välkomnar en in i dalen. Och kolla in utsikten som Anna och Mike har från sin uteplats (bild fyra)

Sedan var det dags att köra genom det stora berget och komma ut i Italien. Pappa körde som en klocka och jag sov större delen av resan. Men sedan var det en ny dag och stranden som gällde. Dags att prova det havet på den liguriska kusten i Finale. Hur roligt som helst att bada! Jag sprang upp och ned och trillade och lärde mig att resa mig själv. Självbevarelsedrift säger mamma att det var som fick mig till detta. Det var faktiskt inte så skönt att krypa i sanden och bli överspolad av vågorna.

I Italien så får barnen vara uppe till mitt i natten. Inte jag. Suck. Men En kväll så passade jag på att vakna vi elvasnåret när mamma och pappa var på väg tillbaka till hotellet efter sin middag. Och det var ju tur... för det var ju Bambinofestival! Vilken fest! Smurfar överallt, roliga hoppdjur och såpbubblemaskiner.  Och mitt gammfolk hade tänkt att jag skulle missa en sån fest... Men till slut blev jag trött och fick mysa med pappa.

Det var fest mest varje dag. En dag så åkte vi til en annan by som heter Alessio. Känd för sina fina stränder och för mig så är det mest känd för att jag fick åka min första karusell. Fint ställe, god mat och grym karusell.

Hotellet vi bodde på var perfekt. Dom hade en en lekplats på innergården. Med en lekstuga! (Ryktet säger att det är någon som heter tomten som ansvarar för bygglov av sådana). Visst vet ni hur roligt det är att öppna och stänga dörren? Och fönsterluckor?  Det fanns en ramp söm man kunde springa upp och ner för. Det gjorde jag måååånga gånger. Ni ska tro att det italienska folket var imponerade av hur fort jag kunde springa upp och ner.

Finale är en liten by som har många lekplatser och mycket skoj för oss barn. Så jag hade fullt upp hela dagarna. Leka på hotellet, bada, leka på lekplatserna vid stranden, äta god pasta och pizza och bada fontän. Tyvärr finns det bara en bild från fontänen, men vi har en schysst film... Det där fontänstället var grymt roligt ska ni vet.

Vi avslutade vår vistelse i Italien på stranden och åkte vidare till Chamonix, rapport kommer inom kort.

Amsterdam

Hej!
Inte blev det något bloggande på semestern. Men här kommer en liten redogörelse för våra aktviteter i Amsterdam.
Till Amsterdam är det ganska långt och dit flög vi flygplan. Pappa jobbade både på flygplatsen och i Amsterdam.
Jag och mamma gjorde vårt bästa för att roa oss själva och första dagen var det inte helt lätt då regnet öste ner och jag fick feber pga av att tre tänder var sugna på att komma ut samtidigt. Men vi kollade lite blomstermarknad och köpcentran och leksaksaffärer. Kolla in vilken härlig gunga vi hittade. Sedan fick man både bada och mysa i mamma och pappas säng med välling.

Nästa dag hade vi bättre väder och då åkte jag och mamma till Zoo. Det europeiska fastlandets äldsta zoo. Känns som det kvittar, dom hade i allafall massor med djur. Apor, lejon, pelikaner , giraffer, Schnappis kompisar (som till och med att ett eget tillhåll utanför zoo), getter och massor med andra djur med. Jag fick äta glass, kolla alla djuren leka i lekpark. Jag ahde en toppen dag. Menm den där geten tyckte att min hatt (som mormor sydde till moster Jenny för 1000 år sedan) var både snygg och god. Visst hade den god smak, men lite väl framfusig.

Nästa dag var min mammas födelsedag. Då tittade vi på det min mamma tycker är roligt. Cyklar. Dom cyklar mycket i Amsterdam eftersom bensinen är jättedyr och det kostar 5.60 Euro i timmen att parkera... Pappa jobbade och hade någon viktig middag. Så då tog jag ansvaret och tog med mamma på en mysig Thailändsk restaurang. På väg till baka till hotellet så träffade jag världens sötaste kattunge och kollade in en som kastade runt en massa pinnar på torget.

På lördagen väntade jag och mamma på att pappa äntligen skulle få semester. Det gjorde vi en park vid hotellet där dom både hade djur och gungor. Sedan drog vi ner på stan och visade pappa den där fina gungan och efter det var det dags att äta mat. Att vänta mat är inte min starka sida. Speciellt inte när man kan springa omkring ute på trottoaren och kolla in omgivningen.

Två dagar kvar i Amsterdam som ägnades åt att byta hotell, kolla in stan, åka båt och jaga duvor. Har ni inte provat det så kan jag rekomendera denna aktivitet. Pappa gav mig bröd som han tyckte att jag skulle slänga på duvorna... men det verkar ju dumt, när man kan äta det själv.

Då var rapporten från Amsterdam avklarad. Håll ut så kommer snart nästa rapport från Italien.

Helgens bestyr

Hej!
I lördags så åkte vi till Umeå Lagun, vilket ställe! Värsta roliga stället att bada på. När vi kom var det hur varmt och soligt som helst och vi badade så det stod härliga till. Min mamma väntade med att ta några bilder eftersom vi alla var så badsugna. Efter första badet så fikade vi och sedan började det att regna... himlen öppnade sig och vi fick åka hem. Alltså finns det inga badbilder. En ynka fikabild.
Söndagen bjöd på lite annat skoj. Vi åkte på något som kallas auktion. Trevligt. Det fanns massor med grejjor och det fanns korv. Och hundar. Och Ville var också där. Vi köpte inga gamla grejjor med det gjorde Villes pappa, han köpte vertyg och Villes mamma morrade åt tilltaget.
Sedan åkte vi tillbaka till stan och fick träffa Tilda från Allingsås och hennes gammfolk. Ville var så klart med oxå. Dom där gamlingarna tyckte att vi ryade runt lite för mycket på Starz så vi kilade hem till oss för fruktstunden.
Som grädde på moset så kom farmor och farfar och faster Johanna på blixtvisit. Vilken dag!  Och sedan var det dags för sängen.

Nu drar jag och mamma och pappa på en europaturné. Vi ska ställa ut pappa i Amsterdam, sedan hade vi tänkt sola och bada i Italien och sen ska jag få åka hälsa på min fyrmänning Lucas i Chamonix. Låter väl inte så tråkigt? Jag ska försöka blogga om jag hinner och orkar.
Over and out / Estrid

Sommaren är här!

Igår så kom den, sommaren och värmen. Jag fick åka till Nydala och bada. Härligt och roligt. Sedan var det grillning och lek hos Johan. Gissa om jag hade fest... massor med leksaker, kompis att leka med och Smilla. Smilla bor hos Marie och Jonas och är en väldigt glad hund som busade med både mig och Johan. Nu är det dags att packa badväskan och ta oss upp till Nydala igen.

I trakterna runt Skellefteå

Hej!
Igår så fick jag åka till Ersmark som ligger norr om Skellefteå. Där bor pappas morbror Pär med familj och gammelmormor Eva som flyttat dit från Docksta. Vi hade en jättehärlig dag, med lunch och hundmys. Sedan promenerades det och jag fick hälsa på Emelies sommarhäst. Jag fick även provrida en annan häst som var i hagen. Min mamma tyckte att jag var så duktig att det var lika bra att börja med cirkuskonster på en gång. Men det var inget för mig, jag tycker noga att man ska sitta åt rätt håll när man rider.
På väg tillbaka efter hästäventyret så hittade mamma och Karin och Emelie jättemånga och jättegoda smultron. Men smultronen tog slut och då var det tur att Eva bjöd på tårta.

Efter vi hade kalasat hela dagen i Ersmark så var det dags att åka hemåt. När man man åker hemåt från Ersmark så passerar man först Skellefteå, där man på hamburgerreatsurangen Max serverar Bureåmålet. Då blev vi kankse inte sugna på hamburgare, men dock väldigt sugna på att hälsa på Tilde och Viggo. Vi hade grymma turen för dom var hemma så jag fick leka lite med dom och Viggo var hur snäll som helst och lånade ut sin nya rullstol till mig. Lite stor, men väldigt rolig. På nolltid så lärde jag mig att köra själv.