Italien

Från Amsterdam så flög vi till Geneve och där hyrdes det en bil som skulle ta oss till Italien. På flygplatsen i Amsterdam så träffade vi Mike som var på väg hem till sin blivande fru. (Det var ju därför vi skulle till Chamonix lite senare, reportage kommer). Hursomhaver så måste man köra genom Frankrike för att ta sig till Italien och då passade vi på att stanna och fika med det blivande brudparet i Chamonix. Väldigt vackert är det när Mont Blanc välkomnar en in i dalen. Och kolla in utsikten som Anna och Mike har från sin uteplats (bild fyra)

   

Sedan var det dags att köra genom det stora berget och komma ut i Italien. Pappa körde som en klocka och jag sov större delen av resan. Men sedan var det en ny dag och stranden som gällde. Dags att prova det havet på den liguriska kusten i Finale. Hur roligt som helst att bada! Jag sprang upp och ned och trillade och lärde mig att resa mig själv. Självbevarelsedrift säger mamma att det var som fick mig till detta. Det var faktiskt inte så skönt att krypa i sanden och bli överspolad av vågorna.

   
   
   



I Italien så får barnen vara uppe till mitt i natten. Inte jag. Suck. Men En kväll så passade jag på att vakna vi elvasnåret när mamma och pappa var på väg tillbaka till hotellet efter sin middag. Och det var ju tur... för det var ju Bambinofestival! Vilken fest! Smurfar överallt, roliga hoppdjur och såpbubblemaskiner.  Och mitt gammfolk hade tänkt att jag skulle missa en sån fest... Men till slut blev jag trött och fick mysa med pappa.

   






Det var fest mest varje dag. En dag så åkte vi til en annan by som heter Alessio. Känd för sina fina stränder och för mig så är det mest känd för att jag fick åka min första karusell. Fint ställe, god mat och grym karusell.
   
   


Hotellet vi bodde på var perfekt. Dom hade en en lekplats på innergården. Med en lekstuga! (Ryktet säger att det är någon som heter tomten som ansvarar för bygglov av sådana). Visst vet ni hur roligt det är att öppna och stänga dörren? Och fönsterluckor?  Det fanns en ramp söm man kunde springa upp och ner för. Det gjorde jag måååånga gånger. Ni ska tro att det italienska folket var imponerade av hur fort jag kunde springa upp och ner.

   
   




Finale är en liten by som har många lekplatser och mycket skoj för oss barn. Så jag hade fullt upp hela dagarna. Leka på hotellet, bada, leka på lekplatserna vid stranden, äta god pasta och pizza och bada fontän. Tyvärr finns det bara en bild från fontänen, men vi har en schysst film... Det där fontänstället var grymt roligt ska ni vet.

   
   
   
   


Vi avslutade vår vistelse i Italien på stranden och åkte vidare till Chamonix, rapport kommer inom kort.

Kommentarer
Postat av: Mia

Vilka underbara bilder! Alltid lika kul att se och läsa vad ni hittar på. Extra roligt när ni är på ställen som även vi har varit på. I Finale bor min gullekompis Lollo och hennes italienske sambo. Det slog mig att ni kanske känner dem? Hon bodde i Chamonix i flera år och är från Lund från början. Sju år yngre än jag (du får räkna själv... ;-) ). Han har skoaffär i Finale, vid torget mot havet. Vi bodde i hans föräldrars lägenhet i centrala Finale. Underbart! Det var strax efter nyår i år. Lollo och Alessandro bor uppe på berget.

Fasen, vi måste ju ses! Attans att vi bor så låååångt ifrån varandra, men jag får väl visa Nico Norrland också. Han har bara varit uppe i Sälen som längst. :-) Kram på er

2008-08-03 @ 15:22:08
URL: http://mia-balance.blogspot.com
Postat av: Julia

Hallå kompis!

Det verkar som om du också har gjort massor på din semester! Visst är det skönt att komma hem igen? Det tycker iallafall jag. Visst är det häftigt att vidga sina vyer men jag måste erkänna att sandlådan här hemma är en riktig höjdare :)

Snart flyttar jag - när flyttar du? Jag undrar om vi hinner ses innan dess..hmm...det kan bli svårt om jag tolkar min mamma och pappas spring rätt.



Kram

/J

2008-08-05 @ 21:07:09
Postat av: Wille & Neo

Tja!

Hyfsat nice du verkar ha haft det! Som vanligt så är det du som får åka till lyxplacen. Du till medelhavet vi till västkusten! :-))



Hoppas att du (och gammfolket) mår prima. Rackarn´s dock att det var dubbelbokat nu på fredag. Vi får ta det snart framöver.



Kan å säga att vår blogg nu ska vakna till liv igen efter seg sommaruppdateringstakt.



Take care!



Kram från bröderna Collryd

2008-08-05 @ 22:50:59
Postat av: lisa

schysst solhatt, en sån vill jag också ha! men tur att du hade den utomsocknes, för den får nog inte plats i sverige?!



ps. carola: sagt och gjort, vi besökte vigelandparken. den var vacker! alla andra tyckte att det bara var massa snusk men jag tycker att det var en mäktig park! mycket värd ett besök, tack för tipset.

vi hörs, kramar

2008-08-06 @ 22:03:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0