Oslo

Hej!
Jag har varit Oslo med mamma och pappa. Pappa har jobbat och jag och mamma har roat oss. Pappa fick vara med på det roliga när helgen kom.
Vi började vår resa från Alvik med flyg. Sedan mellanlandade vi i Stockholm och där fick jag hänga i skinnfotölj  och äta gröt. När man sedan kommer fram till det här landet Norge så var vi tvugna att vänta på väskan och min vagn. Då passade jag på att åka en vagn som väskor ska åka på. Bara så ni vet så kan även barn åka på dom också. Vi provade inte om föräldrar kan åka på dom, men jag tror nog att det kan fungera. Om någon som är riktigt stark styr...  NIiska inte tro att att vi var framme bara för att vi fick lite bagage. Vi fick först åka tåg och sedan byta till tunnelbana. Mamma och pappa tyckte att jag skulle sova lite då. Tyckte dom ja, jag ville minsann inte missa något.

    
Tillslut så kom vi till hotellet som heter Olympiatoppen. Där bodde en massa norska toppidrottskvinnor och män. Man kan se att de fick inspiration av min pappa som har väldigt snygga ben. Det var i allafall väldigt härligt att komma dit för då fick jag vara nakenfis och rya runt en stund innan det var dags att somna.

image892

Torsdagen och fredagen ägnade jag och mamma åt sightseeing och shopping. Vi kollade in slottet och vaktbytena, Oslo universitet, Tjuvholmen, åt lunch på tusristbyrån, åt guleböj osv. Kollade in det nya operahuset osv. Kolla in bilderna:

    

image898

   
  

image906

   
  

Sedan blev det lördag och dags att åka upp till Holmenkollen och kolla tremilen och hejja på Charlotte Kalla. Vi fick proffsguidning av Karin och Christer. Uppe på Holmenkollen åktes det längdskidor och hoppades skiskutt i den där backen. Vi hejjade allt vad vi orkade och det var jobbigt så jag somnade och missade Kallas målgång. Men som ni kanske redan vet så blev hon tvåa.

     
    

Efter en tuff dag i skidspåret blev vi bjudna på middag hemma hos Christer och Karin. Väldigt god mat, men ändå roligare lådor...Som en bonus så dök Villes farbror upp och vi  fick umgås med Martin.

  
Söndagen ägnade vi åt kultur. Vi besökte Edvard Munchs muséum. Kolla de på en massa tavlor och bl.a. skriet. Om ni undrar så är bilden en pastell. Han målade nämligen fyra versioner av den tavlan innan han blev nöjd. Den oljemålningen han blev nöjd med stals, men den återfanns och håller på att restaureras. Vi åkte iallafall upp till Ekeberg där målningen är målad ifrån. Om skriet skrev Munch: "Jag stod där, darrande av rädsla. Och jag kände hur ett högljutt, ändlöst skri genomträngde naturen." Inte så muntert...

    

Eftersom min pappa inte hade kollat in operan så tog vi den en gång till och sedan åkte vi till Vigelandsparken.Den består av 212 skulpturer i brons och granit. Statyerna föreställer människor i olika skeden i livet. Vigelandsparken var de vuxna väldigt imponerade av. Därför är det en stor mängd med bilder därifrån.

   
   
    
   
image944

    
   

image952

Sedan var det dags att åka hem, men tåg och flyg och spring. Vårt plan var försenat så mitt gammfolk fick springa allt vad de kunde med handbagage och mig i famnen. Jag lovar att dom var mer slut än Charlotte Kalla var efter att ha åkt tremilen...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken resa du har haft!!! Verkar ju kanon. Massa roliga saker du gjort och ställen du har sett. Diggar helt klart dina solglasögon. Det är ju inte så mycket sol här nere men jag tror ändå att min mamma måste köpa sådana till mig också.

2008-03-14 @ 09:22:03
Postat av: Julia

Åh wow! Oslostället verkar ju ha varit spännande. Du måste berätta om allt när vi ses och grillar korv. Jag har inte hunnit smaka grillad korv ännu...men jag litar på dig. Säger du att det är gott så är det det!

2008-03-16 @ 20:35:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0